Zakładając stronę internetową na niemieckim rynku, należy pamiętać o pewnych wymogach, które są z tym związane. Wielu przedsiębiorców, wkraczających z prezencją online na niemiecki rynek, nie jest świadomych tych obowiązków, a pominięcie ich może skutkować nawet konsekwencjami prawnymi.
W praktyce do najczęściej spotykanych naruszeń w zakresie prowadzenia biznesowych stron internetowych należą:
- Brak "Impressum" bądź nieprawidłowe lub niepełne informacje w "Impressum"
- Nieprzestrzeganie zasad związanych z ochroną danych osobowych i polityką cookies
- Nieprzestrzeganie praw autorskich
Poniżej przybliżymy najważniejsze zagadnienia i obowiązki związane z prowadzeniem strony internetowej na rynku niemieckim.
Impressum
Każdy, kto prezentuje się w internecie w sposób biznesowy za pośrednictwem strony internetowej i tym samym oferuje tzw. teleusługi, musi podać określone informacje w "Impressum", m.in.:
- Nazwę i adres usługodawcy
- Na stronie internetowej musi być podana nazwa i adres usługodawcy (w przypadku spółek posiadających zdolność prawną należy również podać formę prawną oraz siedzibę).
- Dane upoważnionego przedstawiciela
- W przypadku osoby prawnej lub spółki osobowej należy również podać dane upoważnionego przedstawiciela (w przypadku spółki kapitałowej jest to np. dyrektor zarządzający).
- Informacje umożliwiające szybki kontakt elektroniczny i bezpośrednią komunikację
- Dane te muszą zawierać adres e-mail oraz dodatkowo inny sposób szybkiego kontaktu (numer telefonu, ewentualnie fax)
- Dane rejestrowe
- Jeżeli usługodawca jest wpisany do rejestru handlowego, należy odnotować numer rejestru, a także nazwę właściwego rejestru. Natomiast od 2007 r. wymagane są również informacje o rozwiązaniu lub likwidacji spółki akcyjnej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki komandytowej.
- Zawody regulowane
- W przypadku wykonywania zawodów regulowanych (zwłaszcza w przypadku wolnych zawodów, takich jak lekarze, prawnicy, doradcy podatkowi, architekci) należy podać m.in. izbę, której są członkami oraz prawny tytuł zawodowy. W przypadku działalności, dla której wymagane jest zezwolenie, należy wymienić właściwy organ nadzoru (dotyczy to głównie firm ubezpieczeniowych, restauracji, banków i innych podmiotów świadczących usługi finansowe, ochroniarskie itp.).
- Europejski numer identyfikacji podatkowej
- Należy wskazać europejski numer NIP, jeśli przedsiębiorstwo go posiada (z reguły są to firmy podlegające podatkowi obrotowemu, które wykonują obrót unijny).
Pamiętaj o obowiązku informacyjnym zawartym w "Impressum"!
Polityka prywatności i pliki cookies
Strona internetowa zgodna z prawem to generalnie strona internetowa, która powinna być zgodna także z RODO.
Prawo o ochronie danych osobowych oraz § 13 niemieckiej ustawy o telemediach stanowią, że użytkownicy strony internetowej muszą być informowani o przechowywaniu danych - usługodawca musi poinformować osobę, której dane dotyczą, w momencie ich zbierania o charakterze, zakresie i celach zbierania i wykorzystywania danych osobowych w sposób precyzyjny, przejrzysty, zrozumiały i łatwo dostępny. W związku z tym w polityce prywatności należy uwzględnić następujące punkty:
- Podstawę prawną, na której odbywa się przetwarzanie danych.
- Rodzaj, zakres i cel przetwarzania danych.
- Okres przechowywania i czas ich usunięcia.
- Wskazanie kraju, w przypadku przekazywania danych za granicę.
- Informację o możliwości wniesienia sprzeciwu i odwołania wykorzystania danych.
- Prawa dostępu, sprostowania i usunięcia.
- Odniesienie do możliwości złożenia skargi i wskazanie organu nadzorczego.
Dla informacji o ochronie danych osobowych zaleca się dodatkowy link "Ochrona danych" lub "Polityka prywatności" na osobnej podstronie (niem. "Datenschutzerklärung" lub "Datenschutzinformation").
Użytkowników korzystających ze strony internetowej należy poinformować również o stosowaniu plików cookies i innych technologiach śledzących. Ustawianie plików cookies, które nie są niezbędne do funkcjonowania strony internetowej, jest dopuszczalne wyłącznie po uzyskaniu aktywnej zgody osoby odwiedzającej stronę. Zgoda musi być wyrażona dobrowolnie i przed rozpoczęciem przetwarzania danych.
Przestrzegaj obowiązków informacyjnych dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz polityki plików cookies!
Prawa autorskie oraz domena
Każdy, kto prowadzi stronę internetową, jest w zasadzie odpowiedzialny za wszystkie treści na swojej stronie. Wybierając nazwę domen, należy zweryfikować, czy wybrana nazwa nie będzie naruszała przepisów prawa/praw osób trzecich oraz czy nie jest chroniona za pomocą znaku towarowego - można to sprawdzić w Niemieckim Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych (Deutsche Patent- und Markenamt: www.dpma.de).
Zdjęcia z reguły podlegają prawom autorskim i nie mogą być wykorzystywane bez zgody fotografa. Oczywiście to samo dotyczy obcych tekstów, ilustracji, utworów.
Przestrzegaj praw autorskich i wykorzystuj tylko materiały, które masz prawo udostępniać!
Tzw. disclaimery to wyłączenie odpowiedzialności za linki i treści na własnej stronie. Oczywiście linki do stron zewnętrznych należy dokładnie sprawdzać w momencie ich tworzenia i usuwać, gdy tylko ujawni się naruszenie prawa, ponieważ w przeciwnym razie w pewnych okolicznościach może być zagrożona własna odpowiedzialność za ich treść, nawet jeśli sformułowane zostanie wyłączenie odpowiedzialności. Nawiasem mówiąc, przydatne może być także umieszczenie na swojej stronie internetowej informacji o prawach autorskich.
Reklama w Internecie
Banery reklamowe, kryptoreklamy itp. powinny być wyraźnie oznaczone jako materiały reklamowe, a w przypadku linków afiliacyjnych, powinna się pojawić informacja na stronie, ze takie linki są stosowane.
Nie zapomnij o oznaczaniu reklam i kryptoreklam!
Dalsze wymogi informacyjne dotyczące sklepu online
Przedsiębiorca, który prowadzi sklep internetowy, musi informować konsumenta w sposób łatwo dostępny, jasny i zrozumiały o ogólnych warunkach umowy, prawie do odstąpienia od umowy lub zwrotu oraz w zakresie, w jakim jest zobowiązany uczestniczyć w postępowaniu w sprawie rozwiązywania sporów. Należy tez pamiętać o informacjach dotyczących warunków wysyłki, zwrotu i płatności (podając ceny na swoim portalu internetowym, należy podać ostateczną cenę brutto - w tym wszystkie koszty dodatkowe i podatek VAT).
Prowadzisz sklep online? Pamiętaj o dodatkowych wymogach informacyjnych!
Zdecydowanie nie należy bagatelizować aspektów prawnych strony internetowej. W szczególności trzeba wystrzegać się wykorzystywania bez pozwolenia treści pochodzących od osób trzecich. Należy zadbać o bezpieczeństwo strony (powinna ona zostać zabezpieczona przed włamaniami i wirusami, warto też wdrożyć certyfikat SSL) oraz spełniać obowiązki informacyjne (takie jak polityka prywatności, "Impressum"). Warto tez wiedzieć, że w Niemczech i Austrii istnieje możliwość pozasądowego przeniesienia kosztów prawnych upomnienia na osobę upominaną, co umożliwiło powstanie prawdziwego przemysłu ostrzegawczego, który zarabia na wysyłaniu ostrzeżeń.
Dbaj na bieżąco o kompletność i bezpieczeństwo swojej strony internetowej i jej treści!
Kwestie wymienione powyżej oczywiście nie zostały omówione w sposób wyczerpujący, a jedynie są sygnałem, na co warto zwrócić uwagę, prowadząc stronę na niemieckim rynku.